Suomalaiset ovat innostuneet oman hyvinvointinsa lisäämisestä mittaamisen avulla. Tänä jouluna monesta lahjapaketista kuoriutuukin esiin älykello tai urheilukello. Lue, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun hankkii kelloa itselle tai lahjaksi.

Älykello, urheilukello, fitnesskello, aktiivisuusranneke... Yhä useammassa ranteessa on perinteisen rannekellon sijaan vekotin, joka mittaa käyttäjänsä aktiivisuutta. Mitä nuo eri termit pitävät sisällään?
— Urheilukello on lähtökohtaisesti tarkoitettu erilaiseen urheiluun, joten siinä on panostettu monipuolisiin ominaisuuksiin urheilun mittaamisessa. Älykelloissa lähdetään toinen kulma edellä, eli etusijalla ovat älyominaisuudet, esimerkiksi notifikaatiot älypuhelimesta. Joissain tapauksissa älykellolla voi jopa soittaa, kiteyttää myyntipäällikkö Mikko Pesonen Gigantista.

Äly- ja urheilukellot kuitenkin lähenevät toisiaan koko ajan: älykelloihin tulee urheiluominaisuuksia ja urheilukelloihin älyominaisuuksia.
— Ihan selkeää linjaeroa ei olekaan. Urheilukellot ovat yleensä rakenteeltaan kevyempiä kuin älykellot, jotka ovat vähän massiivisempia.

Aktiivisuusrannekkeet tulivat muotiin muutama vuosi sitten, ja yhä niilläkin on käyttäjäkuntansa.
— Ne sopivat sellaisille ihmisille, jotka haluavat mitata ihan perusasioita, kuten päivittäistä askeleiden määrää. Se on edelleen hyvin suosittua, Mikko Pesonen kertoo.
Painopiste myynnissä on kuitenkin selvästi siirtynyt äly- ja urheilukelloihin.
— Voi sanoa, että Suomessa on menossa kellobuumi. Black Friday -myynnissä nähtiin, että kysyntä kelloissa on nyt tosi kovaa. Se on hyvin positiivinen asia: hyvinvointi useimmiten paranee, kun tällainen kello on kädessä. Se motivoi ihmisiä tekemään asioita oman hyvinvointinsa eteen.

Tuoteryhmän hintahaitari on laaja: alle 50 euron aktiivisuusrannekkeista kalleimpiin älykelloihin, jotka Gigantin valikoimissa maksavat vähän alle tuhat euroa. Kalliimpia kelloja menee Mikko Pesosen mukaan kaupaksi huomattavasti enemmän kuin ennen.
— Ihmiset haluavat sijoittaa omaan hyvinvointiinsa entistä enemmän. Halutaan ostaa parempia, laadukkaampia kelloja, joilla pystyy laajasti seuraamaan omaa hyvinvointia. Uskon, että äly- ja urheilukellot tulevat olemaan yksi suosituimmista joululahjoista tänä vuonna. Oma arvioni on, että me myymme niitä tuplasti enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Kellolla voi jopa maksaa

Erilaisia ominaisuuksia kelloissa tosiaan riittää. Gps-toiminnolla varustetut urheilukellot mittaavat esimerkiksi juoksuvauhdin ja -matkan ja urheilun aikana poltetut kalorit sekä sykkeen ranteesta. Urheilun ja muun aktiivisuuden lisäksi ne tarjoavat dataa myös nukkumisesta ja palautumisesta.

Kelloja myös tietysti kehitetään jatkuvasti.
— Näytöt ovat entistä parempia, kirkkaampia ja tarkempia. Joihinkin malleihin on tullut kosketusnäyttöjä. Osaan kelloihin voi ladata sisälle musiikkia, jolloin lenkille tai kuntosalille ei tarvitse ottaa puhelinta mukaan, vaan kellosta voi kuunnella musiikkia kuulokkeilla. Kelloissa rupeaa löytymään myös maksuominaisuuksia, eli voi jättää lompakon kotiin ja maksaa kaupassa lähimaksulla kellon kautta, Mikko Pesonen luettelee.

Omannäköisiksi kellot tehdään vaihdettavilla rannekkeilla.
— Kellojen personointi rannekkeilla on todella suosittua. Rannekkeita löytyy metallisia, muovisia ja kankaisia. Jos jonkinlaisia materiaaleja on tarjolla ja kaikki mahdolliset kuosit.

Ranneke on kellolle se viimeinen silaus, mutta mitä pitää ottaa huomioon ennen kellon ostamista?
— Ensin kannattaa tietysti miettiä se, mihin käyttöön kello tulee: tuleeko se jokapäiväiseen käyttöön, tuleeko se urheilukäyttöön, ja jos, niin mitä lajia harrastaa. Kellojen välillä löytyy paljon eroja siinä, mikä soveltuu parhaiten mihinkin harrastukseen, Mikko Pesonen sanoo.
— Lisäksi pitää miettiä, haluaako kelloonsa älyominaisuuksia kuten puhelut tai maksamisen. Kun nämä on pohtinut valmiiksi, niin aika helposti ja nopeasti se oikea vaihtoehto löytyy

Tenavat ylös sohvalta

Myös lapsille on tarjolla omia tuotteita: siis älylaitteita, joiden tarkoituksena on innostaa lapset tekemään muutakin kuin näpräämään älylaitteita.
— Esimerkiksi Garminilta löytyy Vivofit junior -malli. Siinä vanhemmat pystyvät sovelluksen kautta seuraamaan lapsen aktiivisuutta, ja lapsi voi erilaisilla kotiaskareilla kerätä itselleen pisteitä. Voidaan sopia, että kun kun tietty pistemäärä tulee täyteen, lapsi voi vaikka käyttää Pleikkaria, Mikko Pesonen kuvailee.
Hänen mukaansa esimerkiksi tuota Garminin aktiivisuusranneketta voi suositella jo 5-6-vuotiaalle lapselle. Rannekkeen kanssa voi uidakin, ja se on muutenkin hyvin kestävä, hän lupaa.
— On myös tiedossa, että lapset ovat hyvin kiinnostuneita esimerkiksi askeleidensa määrän seuraamisesta. Se on sellaista tervettä kilpailua, että kenelle tulee eniten askeleita tai tuleeko se 10 000 askelta päivässä täyteen, tai mitä ikinä keksiikään.

Jos kello-ostoksilla haluaa suosia suomalaista, se käy helposti: Polar ja Suunto ovat perinteisiä suomalaisia brändejä. Jo talvisodassa suomalaiset sotilaat suunnistivat Suunnon kompasseilla. Vuonna 1977 perustettu Polar valmistaa tuotteensa omissa tehtaissaan, jotka sijaitsevat ulkomailla. Suunnon tuotteista suurin osa tehdään yrityksen omassa tehtaassa Vantaalla.