Mersun rattiin! Mönkkäriajelulle! Traktorikuskiksi! Sähköautobuumi ei ole pelkästään ajokortin omistavien aikuisten juttu. Mitä pitää ottaa huomioon, kun hankkii leikki-ikäiselle omaa sähköautoa?
Lapsille on tehty akkukäyttöisiä autoja jo pitkään, mutta viime vuosina tarjonta on moninkertaistunut. Pikkuisia itse ajettavia sähköautoja leikkikäyttöön myyvät sekä marketit, rautakaupat että lelukaupat, niin myymälöissä kuin verkossakin.
Autojen ohella kaupan on myös traktoreita ja erilaisia kaksipyöräisiä menopelejä. Nyrkkisääntönä on, että ne sopivat 3-8-vuotiaille kuljettajille. Kuskin maksimipainoksi mainitaan yleensä 25-30 kiloa.
— Suurimmat erot liittyvät kantavuuteen, akun tehoon, latausaikoihin sekä nopeuteen, kertoo lelujen ostaja Seidi Ailus Tokmannilta. Tokmanni alkoi myydä lasten sähköautoja vuosi sitten, ja niiden kysyntä kasvaa Ailuksen mukaan koko ajan.
Kun lapsi alkaa toivoa omaa sähköautoa, ovat turvallisuuskysymykset usein ensimmäisenä vanhempien mielessä. Uskaltaako pientä hurjapäätä päästää rattiin? Kaasuttaako hän karkuun? Kolaako hän kumoon naapurin mummon?
— Sähköautojen nopeudet ovat yleensä 4-6 km/h, mikä vastaa aikuisen tavallista kävelyvauhtia. Ohjaaminen tapahtuu ohjauspyörällä ja erillisellä kaasukytkimellä tai –polkimella. Osaan malleista on saatavana aikuiselle kaukosäädin, jolla autoa voi hallita. Auton hiljaisen vauhdin ja matalan kiintopisteen takia autot itsessään ovat kohtalaisen turvallisia. Aikuisen tulisi kuitenkin aina valvoa lapsen ajamista, Seidi Ailus sanoo.
Leikki-ikäinen pääsee eteenpäin nopeammin polkupyörällä tai potkulaudalla. Sähköautoissa vauhdin hurmaa tärkeämpi onkin ajoelämys, ihan oikean, moottorilla kulkevan auton ohjaaminen itse.
Ulkokäyttöön tarvitaan tehoa
Mitä tapahtuu, jos lapsi ajaa sähköautollaan epätasaisessa maastossa? Voiko se olla vaarallista?
— Auto voi toki kaatua, jos sillä ajaa kaltevalle pinnalle, mutta on todennäköisempää, että auto ei jaksa sillä kulkea, kuin että se kaatuisi. Auton painon pitäisi olla lapsen liikuteltavissa, jos auto kaatuu. Autoa ostettaessa kannattaakin ottaa huomioon sen massa verrattuna lapsen omaan massaan, Seidi Ailus neuvoo.
Turvavyötä ei lasten sähköautoissa välttämättä ole. Niissä ei ole myöskään jarruja, vaan menoa hallitaan pelkällä kaasulla.
Sähköautoja on sekä sisä- että ulkokäyttöön. Monet soveltuvat käytettäväksi kummassakin.
— Olennaista on autojen renkaat ja niiden materiaali. Suurin osa on tehty muovista, jossa on kitkaominaisuus. Samanlaisia käytetään mm. vauvojen päältä ajettavissa mopoissa hiljaisina renkaina, Seidi Ailus kertoo ja lupaa, että sisäkäyttöön tarkoitetun sähköauton renkaat eivät pilaa parkettia.
— Ulkokäyttöön autoa hankkiessa kannattaa ottaa huomioon auton teho, koska se vaikuttaa voimaan renkaissa. Jos autolla on tarkoitus ajaa asfalttia haastavammalla pinnalla, niin tehoa kannattaa olla enemmän.
Liian heikkotehoinen auto voi jäädä sutimaan, vaikka este ei olisi juuri männynkäpyä kummoisempi. Tehon tarpeeseen vaikuttaa maaston lisäksi kuljettajan koko.
Moottori murisee ja musiikki soi
Lasten sähköautoissa on yleensä yksi tai kaksi kuuden voltin akkua. Akun lataamiseen kuluu useampi tunti. Ajoaikaa yhdellä latauksella on tavallisesti tunti tai kaksi maastosta ja kuljettajan painosta riippuen.
Useimmissa sähköautoissa on rekvisiittana käynnistysääni ja moottorin hurina. Oikean auton tuntua vekottimeen tuovat lisäksi ajovalot, suuntavilkut ja töötti. Autossa voi tietysti myös kuunnella musiikkia, mitä varten malleissa on erilaisia toimintoja ja liitäntöjä.
— Ensimmäisenä siis mietitään, kenelle auto tulee ja mihin tarkoitukseen. Sen perusteella valitaan aiottuun käyttöön soveltuva kulkuneuvo, jonka paino on oikea ja teho riittävä, Seidi Ailus kiteyttää autonhankinnan.
Lopuksi on vuorossa hauskin osuus, eli tuleva kuski saa sopivaksi todetusta joukosta valita sen mallin ja värin, joka eniten miellyttää silmää.
Ota huomioon ajoneuvoa hankkiessasi:
1) Kuljettajan koko. Mahtuuko kuski ajamaan mukavasti? Sisätilojen mitat vaihtelevat kovasti.
2) Kuljettajan paino suhteessa auton painoon.
3) Käyttötarkoitus. Ajetaanko sisällä vai ulkona? Millaisessa maastossa?
4) Tarvitaanko autoon aikuisen käytössä oleva kauko-ohjain?
Missä saa ajaa?
Sekä nykyisessä että kesäkuussa voimaan tulevassa uudessa tieliikennelaissa leikkiajoneuvot rinnastetaan jalankulkijoihin, kertoo johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Traficomin liikenneturvallisuusviestinnästä. Näin ollen lasten sähköautoilla liikutaan jalankulkijoiden säännöillä. Tämä pätee kaikkiin kevyisiin sähköajoneuvoihin, kuten sähköpotkulautoihin, jos niiden nopeus on alle 15 km/h. Kovempaa (15-25 km/h) kulkevilla vekottimilla liikutaan polkupyöräilijän säännöillä.
Lapsi saa sähköautolla siis ajaa ajoradan reunassa tai kevyen liikenteen väylällä.
— Ajorata tai kevyen liikenteen väylä ei kuitenkaan ole oikea paikka leikkiä ja käyttää leikkikaluja, Jussi Pohjonen huomauttaa. — Leikkimisen pitäisi tapahtua jossain muualla, eikä siihen pitäisi käyttää liikenteelle tarkoitettua aluetta. On vanhempien vastuulla, että laitteita käytetään oikeilla paikoilla, eikä niillä leikitä tieliikenteessä.
Toistaiseksi kevyillä sähköisillä kulkuneuvoilla liikkujia on niin vähän, että ongelmia ei ole Pohjosen mukaan juuri ollut. Kaikenlaisten akkukäyttöisten vempeleiden määrä kuitenkin kasvaa kiihtyvää tahtia. Kaikki sopivat kulkemaan, kun pidetään mielessä, että väylät ovat paikasta toiseen siirtymistä varten.
— Ei siis ruveta tekemään siksakkia tai ympyrää tai muuten leikkimään, vaan keskitytään kulkemiseen, Jussi Pohjonen opastaa.