Kun omassa energiankäytössäsi mietityttää iso tai pienempi asia, neuvoja tarjoavat niin alueelliset energianeuvojat, Motiva kuin oma paikallinen sähköyhtiösikin.

Valtion omistama Motiva on tarjonnut suomalaisille energianeuvontaa jo vuosikymmenien ajan. Asiaa energiasta -nimikkeen alla tietoa on ollut kootusti yli 10 vuoden ajan Motivan nettisivuilla ja Facebookissa. Puhelinneuvontaakin on ollut, mutta muutaman viime vuoden aikana painotus on ollut sähköisissä palveluissa: kuluttajia on ohjattu ottamaan yhteyttä sähköpostin tai Messengerin kautta. Viikolla 41 puhelinneuvonta aukesi uudelleen.
— Ajatuksena on palvella paremmin kaikkia kohderyhmiä. Kaikilla ei kuitenkaan ole nettiä ja sähköisiä palveluita käytössä. Puhelinpalvelu on jatke niille, kuluttajien energianeuvonnasta vastaava Päivi Suur-Uski Motivasta kertoo.

Nuorempi väki ottaa neuvontapalveluihin yleensä mieluiten yhteyttä sähköisesti. Sähköpostin lähettäminen ei katso kelloa. Ikäihmiset taas tarttuvat mieluummin puhelimeen.
— Kysyä voi mitä tahansa kotitalouden tai taloyhtiön energia-asioihin liittyvää. Jos emme osaa vastata, ohjaamme eteenpäin sellaiseen osoitteeseen, mistä tieto löytyy.
Eniten Motivalta kysytään lämmitysjärjestelmiin ja vedenkulutukseen liittyviä asioita. Niistä ovat kiinnostuneet sekä taloyhtiöt että pientaloasujat.
— Myös aurinkoenergiaan liittyviä asioita kysytään. Ylipäänsä kaikenlaiset säästämiseen ja kustannuksiin liittyvät asiat kiinnostavat. Vastaamme kysymyksiin erittäin laajalla skaalalla.

Mikä on myyntipuhetta ja mikä totta?

Motivan ohella kuluttajia neuvovat alueelliset energianeuvojat. Energiaviraston rahoittamassa hankkeessa jokaisessa maakunnassa Ahvenanmaata lukuunottamatta toimii energianeuvojia, jotka opastavat kaikenlaisissa energian tuotantoon, säästämiseen tai kulutukseen liittyvissä asioissa. Varsinaista työnjakoa Motivan neuvojien kanssa ei ole, vaan he vastaavat aivan samoihin kysymyksiin, sanoo Päivi Suur-Uski.
— Alueellisia neuvojia saattaa olla vain yksi, eikä hän tietenkään voi tietää kaikkea. Motivassa meitä taas on paljon ja on monen alueen asiantuntijoita. Alueellisilla neuvojilla on Motivan tuki takanaan, asiantuntijat ja materiaalit käytössään. Toisaalta alueellisella neuvojalla on paikallistuntemusta ja -tietämystä, joten monissa asioissa hän osaa ehkä neuvoa paremmin.

Motiva ja alueelliset energianeuvojat pyrkivät tarjoamaan kuluttajille ilmaista ja luotettavaa asiantuntijatietoa.
— Se on verovaroilla tuotettua toimintaa ja siinä mielessä täysin puolueetonta, että meillä ei ole kytköksiä mihinkään kaupallisiin toimijoihin. Se on monelle kuluttajalle tärkeä asia, Päivi Suur-Uski sanoo.

Esimerkiksi pientalon lämmitysjärjestelmiä uusittaessa tai aurinkosähköjärjestelmää hankittaessa myyjät tekevät laskelmia niiden kannattavuudesta. Voiko niihin luottaa?
— Energianeuvoja voi auttaa siinäkin. Neuvojat eivät ole mitään konsultteja, joten he eivät tee laskelmia tai selvityksiä, joita palveluntarjoajat tekevät. Neuvojat voivat kuitenkin yhdessä asiakkaan kanssa tarkastaa saatuja tarjouksia ja laskelmia eli selvittää, mitkä myyjien väitteistä ovat myyntipuhetta ja mikä totta.

Käytämme energiaa eri tavalla kuin ennen

Takavuosina kun puhuttiin sähkönkulutuksen vähentämisestä, osoitti syyttävä sormi kodin kylmälaitteisiin ja valaistukseen. Ajat ovat muuttuneet.
— Eniten kuluttaviin kodinkoneisiin on tullut energiamerkinnät. Niiden myötä laitteiden energiatehokkuus on parantunut merkittävästi ja niiden vaikutus kodin energiankäyttöön on vähäisempi, Päivi Suur-Uski sanoo.
Ihan mennyttä maailmaa ei kuitenkaan ole vielä se, että tarkistaisi lainattavalla kulutusmittarilla, paljonko isot kodinkoneet syövät sähköä.
— Mitään ei voi jättää ulkopuolelle, vaan kaikki toimet on huomioitava, jotta pääsee hyvään lopputulokseen. Tänäkin päivänä voi vielä olla käytössä vanhoja sähkölaitteita, jotka ovat sähkösyöppöjä, ja toisaalta uudempikin laite voi vikaantua niin, ettet itse sitä huomaa. Esimerkiksi kylmälaitteen käyntijaksot ovat huomaamatta pidentyneet.

Oman kodin energiatehokkuuden parantaminen lähtee seurannasta, Päivi Suur-Uski sanoo.
— Pitäisi tietää, paljonko kotona kuluu energiaa. Sitä tietoa saa omasta energiayhtiöstä. Jotta kulutustieto auttaisi eteenpäin, tarvitsee luultavasti vertailutietoa: eli onko tämä lukema tähän minun kotiini paljon vai vähän.

Energianeuvojalta voi kysyä miltä oma energiankäyttö näyttää. Onko se kohtuullista ottaen huomioon kodin lämmitysjärjestelmän, neliömäärän, asujien määrän ja käytössä olevat laitteet — vai olisiko jossain nipistämisen varaa.
— Ihmisten elämäntapa on viime vuosikymmeninä eriytynyt voimakkaasti. Ennen kodeissa oli tosi samanlaiset laitteet, ja niitä käytettiin samalla tavalla. Esimerkiksi televisiosta ei tullut ohjelmaa kuin pari tuntia kerrallaan, joten kaikki katsoivat sitä silloin. Nyt silloin kun toinen katsoo televisiota, on toinen vaikka ulkona juoksemassa. Me olemme hyvin erilaisia, siksi on vaikea antaa simppeleitä neuvoja, jotka soveltuvat kaikille. Yhdessä kodissa sähköä voivat syödä eniten kylmälaitteet, toisessa viihde-elektroniikka, kolmannessa saunominen, neljännessä se saattaa olla ahkera leipomisharrastus ja kokkailu, Päivi Suur-Uski kuvailee.

Jos kodin kylmälaitteet ovat uudehkoja ja valaisimissa on led-lamput, ei yhtä selkeää sähkönsäästökohdetta ole, vaan omaa kulutusta pitää miettiä laite kerrallaan. Unohtuuko sähkökiuas tai kahvikeitin usein päälle? Onko telkkari auki, vaikkei kukaan sitä katso?

Lämmitä taloudellisesti

Sallilassa kuluttajien energianeuvonnasta vastaa Paavo Levomäki.
— Energianeuvonta on käytännössä ollut sähkönkulutukseen liittyviin kysymyksiin vastaamista. Useimmiten tulee kysymyksiä asiakkaan sähkölaskun suuruudesta. Näitä sitten tutkitaan kulutuskäyrien perusteella järjestelmistä ja asiakasta haastatellen. Useimmiten on löytynyt selitys, Paavo Levomäki kertoo.

Juuri nyt eletään niitä aikoja, kun kiinteistöjen keskuslämmitys viimeistään käännetään päälle kesäkauden jälkeen. Paavo Levomäki muistuttaa, että lämmityksellä on iso vaikutus kotitalouden energiankulutukseen.
— Kiinteistön lämmitys ja lämmin käyttövesi ovat ne suurimmat kulutukseen vaikuttavat asiat. Kaikki lämmitysmuodot ovat joka tapauksessa riippuvaisia sähköstä, joten laitteiden oikeat säädöt, termostaattien sopivat asettelut ja laitteiden käyttöohjeiden mukaiset huoltotoimet olisi syytä huomioida ja tarkastaa, hän neuvoo.

Yhä useammassa talossa on nykyisin käytössä lämpöpumppuja. Jokaisessa järjestelmässä on omat keinonsa mahdollisimman taloudellisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Niissä auttavat laitetoimittajat ja alan huoltoyritykset.

Alueellisten energianeuvojien yhteystiedot löydät Energiaviraston sivuilta:
energiavirasto.fi/energianeuvonta

Motivan energianeuvonta:
https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/kuluttajien_energianeuvonta

Energiansäästövinkkejä:
https://sallilaenergia.fi/energiansaasto/